Årets En Öl & Whiskymässa i Göteborg är över och det har varit två intensiva dagar med trevligt häng och fantastisk öl! Cask Sweden hade många bås på plats med märken som BrewDog, Ballast Point, Stone Brewing, Estrella, Amundsen och Michter’s som alla hade egna bås. Ett ”blandbås” fanns också med olika producenter som svenska This Is How Brewing, skotska whiskyproducenten Arran och belgiska trappistbryggeriet Rochefort för att bara nämna några. På mässan fanns även Cask Swedens nya samarbetspartners Beerbliotek och All In Brewing.
Ballast Point imponerade med en stark och spännande uppställning med hela 5 varianter av Sculpin IPA. Vanliga Sculpin på burk knappt en månad gammal är magisk och kommer bli ett välkommet tillskott till Systembolaget. Men varianterna Sculpin Aloha, Sculpin Spruce Tip, Sculpin Grapefruit och Steady Sculpin var också mycket bra. Aloha Sculpin hade en extra tropisk touch, men inte från tillsatt frukt utan från en belgisk jäst som använts. Spruce Sculpin kändes som en kalifornisk julafton med granskott tillsatt och Steady Sculpin var en sessionvariant på behagliga 4,7%. Man hade även med sig en variant av den nya ”Brut IPA-stilen” kallad rätt och slätt Brut IPA.
För den som letade efter mer mörka och komplexa öl så fanns de fatlagrade Victory At Sea High West Barrel (Imperial Stout) och det mörkt fruktiga surölet Sour Wench som legat på Chardonnay- och Sauvignonfat. Båda två helt makalöst bra!
Det slutade dock inte där vad gäller fatlagrat. Tre limiterade fat gjorde sverigepremiär. En Russian Imperial Stout som legat på rödvinsfat, deras scotch ale Piper Down som legat på rågwhiskyfat samt ett ljust suröl bryggt med persikor. Alla tre höll en mycket hög klass.
Till höger om Ballast Point hittade man skotska BrewDog. Här var det mycket fokus på deras sprillans nya surölsprojekt OverWorks. Imponerande hög nivå på ölen från ett så ungt projekt! Men det var inte bara surölen som fick en att höja på ögonbrynen. De nya humliga ölen Two Way Street, Dead Empire och Mailorder Martian visade på blodad tand från BrewDogs håll vad gäller IPAs.
I Stone Brewings monter kunde man pröva på den omtalade Enter Night Pilsner som bryggts i samarbete med Metallica. En ren och krispig pilsner med markerad beska som lyckas hålla sig tillräckligt på den klassiska sidan. Självklart hade dom med sig en ny IPA, Cosmic Island, som prytts med beteckningen New England IPA också. Den var dock stramare och mer citrusbetonad än stilen normalt brukar vara.
Några bås bort hittade vi Amundsen som hade det rejält hektiskt både framför och bakom montern. Fullt förståeligt för grumlig humlejuice kan dom verkligen göra bra. Men vad som imponerade nästan ännu mer var att dom lyckas göra pastry stout som faktiskt går att dricka! Imperial stouten Dessert In A Can – Coconut Choc Chip Cookie har alla dragen av en klassisk pastry stout med stor söt doft av chokladsås, kokos och kakdeg, men smaken lyckas hålla ölet lyxigt och dekadent utan att bli för mycket. Riktigt riktigt gott!
Cask Swedens nya samarbetspartner Beerbliotek visade på stor bredd med sina öl och hade allt från Pils, Scotch Ale, NEIPA och påsköl med sig, men ett öl som stack ut och imponerade var deras vindruvssuröl “I’m Barrel, This Is My Brother Barrel And My Other Brother Barrel”. Fantastiskt snyggt suröl som balanserade det sura med en frisk och snygg fruktighet.
En Öl & Whiskymässa i Göteborg är en väldigt behaglig ölmässa att besöka med gott om utrymme i lokalen. Och ska man försöka sig på att sätta pulsen på ölklimatet utifrån helgen så kan man säga att IPA-stilen behåller ledningen överlag bland bryggerierna och New England-stilen med sin tropiska smak tuffar på. Men det är uppenbart att surölen är på stark frammarsch.
CaskSweden.se-redaktionen